Møte i referansegruppen 23.09.2005
Referat
Til stede: Ingrid
Bjørkli
Sverre Dørheim
Svein Halvar Halvorsen
Elisabeth Orskaug
Lisa Lorentzen
Følgende saker ble diskutert:
·
Bruk av overhead: Overhead bør ikke brukes til stoff
som skal noteres. Dette var faglærer helt enig i! Faglærer var derimot ikke
villig til å legge kopier av lysark ut på nettet. Hennes begrunnelse:
siktemålet med undervisningen er at studentene skal lære. Læring krever arbeid
og innsats. For eksempel lærer man ved å lese, men også ved å lytte, ved å
skrive, ved å organisere stoffet selv, ved å tenke, ved å regne, etc.
·
Forelesning på nett: Foreleser var ikke villig til å
legge sine forelesningsnotater ut på nettet. Hennes begrunnelse var som over.
Det ville jo bety at hun måtte jobbe mer og studentene mindre. Altså, at hun
lærte mer og studentene lærte mindre.
·
Foreleser bør legge til rette for at studentene
forbereder seg til forelesningstimene ved å kunngjøre hva som skal gjennomgås
neste gang. Faglærer var helt enig! Hun skal prøve å gjøre det litt tydeligere.
Hun henviste også til tempoplanen som ligger på nettet. Den har hun faktisk
klart å følge dette semesteret!
·
It’s learning. Studentene uttrykte glede ved at
faget har egen hjemmeside frikoblet fra It’s learning.
·
Spørsmål fra studentene i timen: Faglærer har en
tendens til å gi altfor lange svar. Spesielt hvis spørsmålet gjelder en feil på
tavlen, har hun en tendens til å rekapitulere hele eksemplet når hun retter
feilen. Dette har vært bevisst politikk fra faglærers side, men hun skal prøve
å slutte med det, og bare svare så klart som mulig på selve spørsmålet.
·
Faglærer tar noen ganger for kvikke overganger i
regneeksempler. Faktisk, hun bruker noen ganger for mye tid på lette saker og
hopper for fort over vanskelige overganger. Faglærer lovte å prøve å endre
dette, men hun trenger hjelp og støtte til å se hva som er lett og hva som er
vanskelig…
·
Øvingene er greie. Passe store og passe
vanskelighetsgrad.
·
Studentene vil gjerne ha anbefalte oppgaver i
tillegg til hjemmeøvingene. Faglærer lovte å snakke med koordinator i faget om
saken.
·
Overheadmaskinen står i veien for sikten til tavlen.
Faglærer lovte å bli flinkere til å flytte den unna.
·
Det går greit å høre foreleseren og se det som
skrives på tavlen (bortsett fra det som skjules bak saker som
overheadmaskinen).
Tidligere avtale med
referansegruppen: Medlemmene av referansegruppen har i et uformelt
møte lovet å hjelpe faglærer med forelesningene ved å
·
Stille spørsmål hvis de tror det muligvis står noe
galt på tavlen eller forelesningen går for fort frem etc.
·
Varsle meg i pausen eller etter forelesningen om
problemer som måtte oppstå underveis.