TMA4255 Industrial statistics
høsten 2003 Fall 2003
Informasjon om obligatorisk øving Information about the mandatory training

Om øvingen | Oppgaven | Stikkord | Retningslinjer | Eksempler | Om forsøk About PE | task | Index | Privacy | Examples | About attempt

Om øvingen About PE

Med gode erfaringer og tilbakemeldinger fra studenter i tidligere kurs har vi valgt å ha en obligatorisk øving i statistisk forsøksplanlegging slik at man skal få litt innsikt og trening i å planlegge, gjennomføre, analysere et forsøk, og rapportere resultatene fra dette. With good experience and feedback from students in previous courses we have chosen to have a mandatory practice in statistical attempts planning so that you will get some insight and training in planning, implementing, analyzing an experiment, and report the results from this.

Oppgaven The task

Utfør et flerfaktorforsøk hvor målet er å bestemme hvilken innvirkning de forskjellige faktorene har på en respons. Make a multi-factor experiment where the goal is to determine how the various factors have on a response. Hva slags forsøk du skal gjennomføre velger du selv. What kind of attempt to implement select themselves. Det kan være et laboratorieforsøk eller fra et problem i det daglige liv. It can be a laboratory experiments or from a problem in your daily life.

Stikkord Key words

  1. Problemstilling Issues
    Beskriv problemstillingen du ønsker å studere. Describe the problem you want to study.
    Hvorfor er dette interessant? Why is this interesting?
    Hvilke forhåndskunnskaper har du? What prior knowledge do you have?
    Hva ønsker du å oppnå? What do you want to achieve?
  2. Valg av faktorer og nivåer Selection of factors and levels
    Hvilke faktorer tror du har betydning for problemstillingen beskrevet over? What factors do you think is relevant to the problem described above?
    Hvilke av disse faktorene tror du er aktive/inerte? Which of these factors do you think is active / inert?
    Kan det være samspill mellom faktorer? Could it be the interaction between the factors?
    Hvilke nivåer skal benyttes, og hvorfor er disse fornuftige? Which levels should be used, and why is this reasonable?
    Hvordan kan du kontrollere at faktorene virkelig er på ønsket nivå? How can you verify that the factors really are at the desired level?
  3. Valg av responsvariabel Selection of the response variable
    Hvilken responsvariabel vil gi informasjon om problemstillingen beskrevet over? The response variable will provide information about the problem described above?
    Er det flere responsvariabler av interesse? Is it more response variables of interest?
    Hvordan skal responsen måles? How should the response be measured?
    Kan du si noe om nøyaktigheten til disse målingene? Can you say something about the accuracy of these polls?
  4. Valg av design Choice of design
    2 k faktorielt, 2 kp fraksjonelt faktorielt eller annet design? 2 k faktorielt, 2 kp fraksjonelt faktorielt or design?
    Ønsket resolusjon på designet?
    The desired resolution of the design?
    Er det nødvendig eller ønskelig å blokkdele? Is it necessary or desirable to block share?
    Er det nødvendig eller ønskelig med gjentak? Is it necessary or desirable with the cycle?
  5. Gjennomføring av eksperimentet Implementation of the experiment
    Randomisering Randomness
    Beskriv eventuelle problemer med gjennomføringen. Describe any problems with implementation.
  6. Analyse av dataene Analysis of data
    Beregning av effekter og vurdering av statistisk signifikans. Calculation of effects and assessment of statistical significance.
    Sjekk av antagelser. Watch the assumptions.
    Må det gjøres flere eksperimenter (f.eks. for å løse opp alias-strukturer)? Needs to be done several experiments (eg. To resolve the alias structures)?
  7. Konklusjon og anbefalinger Conclusion and recommendations
    Hvilken informasjon kan du trekke ut fra eksperimentet? What information can you extract from the experiment?
    Husk at plott er illustrative og svært nyttige for å formidle informasjon. Remember that the plot is illustrative and very useful for delivering information.

Retningslinjer Guidelines

Samarbeid: Man kan arbeide sammen inntil 2 stykker. Collaboration: You can work up to 2 pieces.

Rapport: Det skal skrives en rapport på det arbeidet som er gjort. Report: There will be a report on the work that is done. Rapporten skal være enkel, og strukturen kan følge hovedpunktene gitt i 'Stikkord'. The report should be simple, and the structure can follow the main points made in the 'Index'. Den bør være på 6-7 sider og helst ikke overstige 10 sider. It should be 6-7 pages, and preferably not exceed 10 pages. Rapporten skal påføres studentnummer, og siden den ikke vil bli utlevert før eksamen så kan være nyttig å ta en kopi av den til eget bruk. The report will be applied to student, and since it will not be given before the exam so may be useful to take a copy of it for personal use.

Innlevering: Til øvingslærer innen 14. Submission: To learn in practice 14 november . November.

Uttelling: Den innleverte rapporten vil bli evaluert og vil telle 20% på eksamens-karakteren. Benefit: The report submitted will be evaluated and will count 20% of the examination mark. Merk at både den obligatoriske øvingen og eksamensbesvarelsen skal være bestått for å bestå eksamen. Note that both the compulsory exercise and exam answers should be passed to pass the exam.

Eksempler Examples

Under er det gitt noen eksempel på problemstillinger som har blitt undersøkt av tidligere studenter i forbindelse med den obligatoriske øvingen: Under it is given any example of the problems that have been examined by former students in connection with the compulsory exercise:

  • Baking av pai Baking the pie
    Betydning av type mel, type bær og utseende (med/uten kakelokk) på smak, konsistens og opplevelse vurdert av et smakspanel Meaning the type of flour, type berries and appearance (with or without cake cover) for taste, consistency and experience rated by a taste panel
  • Behandling av sveis for å unngå utmatting Treatment of welding to avoid fatigue
    Betydningen av spenning, frekvens og hamring på levetiden for en sveis The importance of voltage, frequency and hamring on the life of a welding
  • Korona-basert elektrisk felt-probe Corona-based electric field probe
    Betydning av luftstrøm på tvers og gjennom en probe som måler elektrisk felt og som benyttes på helikopter for å varsle om fare for lynnedslag Meaning of air flow across and through a probe that measures the electrical field and used for a helicopter to warn about the danger of lightning
  • Lydnivå for fyrverkeri Level for fireworks
    Betydning av mengde og fyllvolum av krutt, ulike blandingsforhold av krutt og veggtykkelse på rakettene for lydnivået (dB) Importance of quantity and fill volume of gunpowder, different mix ratio of gunpowder and wall thickness of the missiles for the volume (dB)
  • Maksimalprestasjon i benkpress Maximum Performance in benkpress
    Betydning av kreatin-inntak, fysisk utmattelse, stilling og grep på antall press Meaning of Kreatin-intake, physical exhaustion, position and grip on the number of press
  • Nitrering av pyridin Nitrering of pyridin
    Betydning av pH, % metanol, antall ekvivalenter NaHSO 3 og temperatur på utbyttet av pyridin Meaning of pH,% methanol, the number of equivalents NaHSO 3 and temperature on the revenue of pyridin
  • Optimere bruk av varmepumpe i propan-propen destillasjon Optimize the use of heat pump in the propane-propene distillation
    Betydningen av trykk i kolonne, reflux ratio og temperaturforandring over koker på energikostnad The importance of pressure in the column, reflux ratio and temperature change over the winter on energy costs
  • Perfeksjonere 'popping' av popcorn Perfect 'popping' of popcorn
    Betydning av type popcorn, type og mengde olje på mengde målt popcorn Meaning the type of popcorn, the type and amount of oil measured by the amount of popcorn
  • Reaksjonshastighet i en S N 2-reaksjon mellom 1-brompropan og NaOH Reaction speed in an S N 2-reaction between 1-brompropan and NaOH
    Betydningen av reaksjonstemperatur, mengde løsningsmiddel og startkonsentrasjon av reaktant på reaksjonshastigheten The importance of reaction temperature, amount of solvent-and start concentration of reaktant on the reaction speed
  • Rensing av avløpsvann Purification of waste water
    Betydning av fokkuleringstid, fokkuleringsintensitet og sedimenteringstid for restkonsentrasjon av små partikler i det rensede vannet Meaning of fokkuleringstid, fokkuleringsintensitet and sedimenteringstid for the rest concentration of small particles in the cleaned water
  • Skudd på basket-kurv Shot on basket-basket
    Betydning av avstand, type forsvar og skuddposisjon på antall poeng skåret i basketball Importance of distance, type of defense and shot position on the number of points cut in basketball
  • Studie av linjebredder i fotoresist Study of line widths in fotoresist
    Betydning av eksponering, fremkalling og baking på linjebredde Meaning of exposure, development and baking on the line width
  • Utvikling av fiskefor for bruk til kondisjonering av fisk Development of fish for use in conditioning of fish
    Betydning av mengde alginat, konsentrasjon av kalsiumkloridløsning, røretid etter tilsetning av alginat og temperaturen ved herding på konsistensen av fiskefor Significance of the amount of alginat, the concentration of kalsiumkloridløsning, røretid after adding alginat and curing temperature on the consistency of fish
  • Økonomiske aspekter ved brenning av stearinlys Economic aspects of the burning candle
    Betydning av pris, form og farve for brenntiden Importance of price, style and unique way to burn time

Om forsøk About attempt

HVEM vil kunne ha nytte av statistisk forsøksplanlegging? WHO will be able to benefit from statistical attempts planning?
Alle som utfører eller kommer til å utføre forsøk, og som gjerne vil systematisere disse for å hente ut mer informasjon ved hjelp av færre forsøk. Anyone who performs or attempts to perform, and who want to systematize them to obtain more information by using fewer attempts. Dette kan være både forsøk i laboratoriet eller i produksjon (fysiske forsøk) eller simuleringer på datamaskin (numeriske forsøk). This can be both experiments in the laboratory or in production (physical effort) or on computer simulations (numerical experiments).

HVA omhandler statistisk forsøksplanlegging? WHAT concerning statistical attempts planning?
Innen alle fagområder utføres forsøk/eksperimenter for å utforske eller verifisere visse egenskaper ved en prosess eller et system. In all areas carried out trials / experiments to investigate or verify certain characteristics of a process or a system. Det hele kan ses på som en læringsprosess: Vi har meninger og tanker om prosessen (prosess A er bedre enn B, økt temperatur vil gi økt utbytte, osv). It can be seen as a learning process: We have opinions and thoughts on the process (process A is better than B, increased temperature will provide increased dividends, etc.). Vi gjennomfører forsøk for å undersøke om våre meninger og tanker stemmer overens med virkeligheten. We will attempt to examine whether our opinions and thoughts coincide with reality. Etter at resultatene fra forsøket er analysert kan det være nye spørsmål som dukker opp eller at vi kanskje må revurdere våre opprinnelige meninger og tanker (prosess A og B er like gode, når økt temperatur er gunstig vil sikkert også økt trykk være gunstig, osv). After the results of the experiment are analyzed, it may be new questions that pop up or that we may need to reconsider our original opinions and thoughts (process A and B are equally good, when increased temperature is favorable will also be increased pressure to be favorable, etc.) . Statistisk forsøksplanlegging skal hjelpe oss til å få denne læringsprosessen til å konvergere så fort som mulig. Statistics attempts planning to help us to get this learning process to converging as soon as possible. Forsøkene som gjennomføres er egentlig våre spørsmål til prosessen, mens den responsen som registreres er prosessens svar tilbake til oss. Experiments carried out is really our question to the process, while the response that the record is Process response back to us. I den sammenheng er det klart at gode spørsmål vil gi bedre svar på det vi spør om. In this context, it is clear that good questions will provide better answers to what we ask for. Her er det tre viktige punkter som man må ta stilling til: There are three important points which you must decide to:

  • hva man skal spørre om? what to ask about?
  • hvordan man skal spørre? how to ask?
  • hvordan man skal tolke svaret? how to interpret the answer?

Det første punktet skulle være greit siden det relaterer seg til den fagkunnskapen man sitter inne med om prosessen eller systemet. The first point would be good since it relates to the know-how you sit within the process or system. Det er det andre og tredje punktet som statistisk forsøksplanlegging vil dreie seg om. It is the second and third point that statistical attempts planning will be about. Dersom man skal gjennomføre en eller annen statistisk analyse av resultatene fra forsøket så vil det klart være nyttig å legge opp forsøket med tanke på en slik analyse. If you are to conduct any statistical analysis of the results of the experiment, it will clearly be useful to add up the experiment in terms of such an analysis. Eller sagt med litt andre ord: Dersom eksperimentet er godt planlagt så vil ofte analysen av dataene være enkel. Or to put it in other words: If the experiment is planned so often the analysis of the data be easy. I faget skal vi se på forsøksplaner som er godt egnet for ulike situasjoner og hvordan datene fra slike forsøk kan analyseres. In the subject we talk about attempts plans that are well suited for different situations and how the data from such experiments can be analyzed. Samtidig skal vi også få en forståelse for hva som kan gå galt under et eksperiment og hvordan vi kan unngå disse problemene (randomisering, blokkdeling og gjentak). At the same time we also have an understanding of what can go wrong during an experiment and how we can avoid these problems (Randomness, block-sharing and recurring).

HVORFOR trenger man statistisk forsøksplanlegging? WHY need statistical attempts planning?
Det er ofte tre egenskaper som blir fremhevet som viktige når man snakker om viktigheten av statistisk forsøksplanlegging: It is often three properties that are highlighted as important when talking about the importance of statistical attempts planning:

  • mer informasjon more
  • færre eksperimenter fewer experiments
  • iterativ læringsprosess iterative learning process

Forsøk som gjøres i dag er vil ofte være kostbare og de konklusjonene som trekkes basert på disse har typisk store konsekvenser. Attempts made today will often be costly and the conclusions drawn based on these typically have large consequences. Det er derfor vesentlig å kunne planlegge sine forsøk på en systematisk måte slik at man kan få mer informasjon ut fra data man samler inn samtidig som man kan holde antallet eksperimenter nede på et minimum. It is therefore essential to plan his attempt in a systematic way so that we can get more information from the data Monday collect at the same time as you can keep the number of experiments down to a minimum. Likevel er min egen erfaring at de aller fleste som benytter seg av statistisk forsøksplanlegging setter spesielt stor pris på den systematikken som vedrører selve prosessen med å spesifisere hva som skal undersøkes og hvorfor. Yet my own experience that the vast majority of which make use of statistical attempts planning sets particularly high price for the System concerning the process of specifying what should be examined and why.